0774/982.049

Strang bine haina la piept. De peste munti se arunca o ceata in straturi. E cenusie, gri inchis si mai apoi de-un alb patat in alt gri. Vin valuri urate spre Siriu. Si parca nu infioara, nu este indezirabila, parca ar fi totusi atentionarea ca sunt la munte! Asa imi spun amintirile: ca si vara vin valatuci de ceata dimineata! Muntii par sa tina piept si resping ofensiva covasneana sau brasoveana, caci oamenii locului spun ca pe la Brasov ar fi fost mai urata vremea zilele trecute. Sa ma conving ca nu sunt o oraseanca speriata de putin frig de la munte ma uit in jur: localnicii tin in spate cate un ilic din fir de lana de oaie, ba multi stau cu celebrul pulover din acelasi material pana vara prin august. Dar este atat de frumos! Simti cum vine primavara! Parca are si gust, si miros, si putere si indrazneala si tovarasi. De peste tot, aici sub viaductul Gramaticu viat prinde alte conotatii. Se simte atat de aproape de suflet natura, ii atingi vibratia si vrei sa opresti miscarea leneselor crengi de brad de teama sa nu sparga linistea acompaniata doar de susurul dulce al Buzaului.

Am pus pariu astazi cu rezistenta fizica. Devin turist de o jumatate si mai bine de zi in judetul Buzau si aleg granite montana dinspre Sita Buzaului. Nici nu pot descrie acel sentiment fantastic de a fi la munte: aerul este efectiv plin de verde, asa il simt, oamenii ridica mana in aer sau pur si simplu dau binete cand trec pe langa tine, din zare cate un behait de oaie da ora exacta, iar fumurile unduitoare de la majoritatea caselor mangaie zarea. Urca si coboara camioane, oamenii din zona aceasta nu dau de-a fuga ca orasenii Buzaului. Sunt mai tihniti, cumpatul sta inscris pe fata lor sculptata in linii lungi si fine. Imi vine sa iau in brate o coasta verde de atatia brazi, dar bratele mele sunt inutile in indeplinirea dorintei. Las gandul sa se furiseze spre muschiul ce inca dormiteaza a iarna si il trezesc dupa ce simte ca fragii abia prin iulie-august de s-or coace. Hai, gandule sa vedem daca Siriul merge mai departe cu ridicarea franei turismului! Hai, la gazde acasa! Dar cum ajungem, ne-o mai fi asa bun prieten drumul?

Caci azi tot pe drum suntem! Il tinem tovaras, il descriem si ii aducem vesti bune!

Drumul oilor e drumul alunecarilor

Nici nu stiu cum ar fi bine sa scriu astazi: de sus in jos sau de jos in sus, adica de la Valea Neagra spre Buzau sau invers? Nicicum nu ar diferi. Convalescenta unor alunecari de teren care macina carosabilul celui mai frumos drum de la Curbura Carpatilor! Prea mare delasare a unor autoritati care nu catadicsesc sa urce pana aici sa vada cum dau in Lacul Siriu bucata cu bucata din benzile de trafic ale DN 10 Buzau-Brasov, un drum proiectat a fi de capacitatea unuia judetean si devenit in scurta vreme unul national si de marfa, dar si cel mai intens folosit turistic de la Marea Neagra la Carpati. Ca niste carii imense sunt punctele de alunecare de teren. Le simt apropierea din Magura. Cred ca doar ca efect a ceea ce a fost pentru ca aici cele doua puncte de la Fantana lui Mihai au fost recent reparate. Se vede! Insa ce facem cu restul de 23 de puncte de alunecare de teren?

Trecem cu grija prin zona fiecareia! Pana cand? Ma intreaba retoric un localnic de prin Magura. Aflu raspunsul la capat de drum. Cu grija si poticneli urc pana spre culmile Buzaului. Drumul este cumva prietenos, de splendid nu mai zic. Fie vara, fie iarna DN 10 este unul fantastic, alternativa lui DN 1 de pe Valea Prahovei. Volumul de trafic ca urmare a interesului turistic al Vaii Buzaului a crescut la peste 30.000 de mii de masini pe zi in sezon turistic, spun oficialii locali de pe Vale si o mie de masini zilnic in mod normal, au sa-mi spuna la final de articol oficiali ai Companiei Nationale de Autostrazi si Infrastructura Rutiera Bucuresti. Masina dupa masina, asa se face aprecierea traficului. Un drum care nu a fost proiectat pentru asa ceva si care de cativa ani tot cedeaza sub presiunea nu a turismelor, ci a camioanelor si cu 60 de tone incarcatura de material lemons in mod deosebit. Drumul turismului din Buzau este si drumul transportului de marfa! Faceti ceva in acest sens! Limitati taierile sau consolidati realmente drumul!

Localitatile de pana in Cislau parca rad a primavara. E soare, liniste. Doar in zare se zbat cativa oameni, iar la Cislau, de-a stanga zburda cativa cai pur sange englez! In centru, zi de targ. Mama China a varsat tot necazul ei peste muntenii acestia care nu se inghesuie sa cumpere sosete la set de 10 perechi. Urc in viteza mare pana la capat. Trec prin Nehoiu uimita de avantul pe care vrea sa-l ia oraselul: oamenii construiesc, refac garduri, transporta material lemnos pentru construit, forfota, domnule!

Exact de la intrare, Siriul iti taie rasuflarea: e o lume total diferita de ceea ce are Valea Buzaului in aval. Portul si pasul oamenilor, ritmul vietii de la munte, aerul pe care simti nevoia sa-l cuprinzi… Mi-o fi dor de concediu?

Fac pasii si mai mari, de fapt schimb viteza si urc in ritm alert spre granita. Vreau sa ajung la Valea Neagra. Din zona Primariei Siriu si pana la Valea Neagra, drumul acesta national te surprinde fantastic. Frumos si extrem de periculos. Trei viaducte are Siriul pana la iesirea spre Covasna. Unul si unul. Ma astept sa vad fantasticul… pe Stanca-Teherau… si pe Gramaticu si pe Giurca. Marturisesc, nu am mai ajuns de ceva timp in zona si sper la surprize faine. Nicidecum!

Viaductele temerilor

Pastrez obiceiul si il rog pe Corneliu Dumitrescu, primarul comunei Siriu sa fie ghid in frumusetea detinuta de aceasta comunitate. Inopinat face popas la Teherau, inainte de Valea Neagra – drumul oilor e gata de “varsare” in Lacul Siriu. Jumatate din carosabil si-a croit deja drum spre apa impins de o alunecare de teren. Si din a doua jumatate e deja rontaita o parte vizibila ce-i drept restransa inca. Este restrictie de tonaj la 7,5 tone, nerespectata insa pentru ca pe aici trec zilnic zeci sau poate sute de camioane incarcate cu lemn. Specialistii spun ca asa o incarcatura are si 60 de tone, oficialii CNAIR merg si spre 70 de tone. Corneliu Dumitrescu precizeaza: nu au incotro, trebuie sa-si hraneasca familiile!

Real!

Numai ca drumul acesta hraneste cateva zeci de mii de locuitori din Gura Teghii, Nehoiu, Siriu si cati altii din zone limitrofe care prefera drumul spre Brasov pentru aprovizionare, au locuri de munca dincolo de granita sau pur si simplu studiaza acolo. Salba de 26 de pensiuni din Siriu tot de acolo isi aduce necesarul pentru a servi corespunzator turistii care au inceput deja sa urce la Siriu.

 

E si o reteta perfecta de turism inabusit servit de data aceasta la kilometru! Viaductul Giurca apare el insusi trist si cu tonaj restrictionat la 3,5 tone! Razi furios pana te apuca plansul cand vezi cum trec ditamai camioanele cu material lemons pe langa gaura care da cu ochii spre albia raului Buzau. Of! Sau vai, vai, vai? Stanca-Teherau apare alb de beton pe dreapta. Un versant consolidat in acest fel. Impresionant dedesubt si deasupra. Dar iese in cale urgia Gramaticu – imensitatea de viaduct suspendat la cateva zeci de metri si care detine un pilon sprijinit din start pe o zona de sare ce a creat in timp probleme. Pana in acest moment cand se vede avaria cu ochiul liber. O semiluna pe care trec zilnic atat de multe masini si camioane de tonaj mare! Sub viaduct, la coada Lacului Siriu sunt dezvoltate ferme bio de oi, dar si o pensiune agroturistica. Oamenii locului se uita senin cumva spre imensitatea de viaduct de deasupra si uneori spun ca se asteapta sa se prabuseasca. Doamne fereste, sa fie asa vreodata!

Una peste alta, mie imi ramane o singura intrebare: este deja sfarsit de martie, este cald suficient pentru drumetii, plimbari in natura, deci incepe mai devreme sezonul turistic si nu la 1 mai cam cum stim noi, ce facem cu turismul din Buzau?

Petre Emanoil Neagu, presedintele Consiliului Judetean Buzau spune raspicat vizavi de intreaga infrastructura rutiera a judetului Buzau: ca sa avem turism dezvoltat trebuie sa reparam drumurile.

Teherau – Valea Neagra – in regie proprie CNAIR

Plec din Siriu cu sufletul incarcat. Nu este ca la Bisoca, e mai rau! Acolo e groapa langa groapa, dar treci. Aici daca se prabuseste, rupe, aluneca de tot oare?

Prima oprire la Prefectura Buzau. Discut cu Gabi Cozma, purtator de cuvant al institutiei, despre sansa ca acest drum atat de dorit de turisti sa intre in reparatii pentru ca Buzaul cere deja de mai bine de un an de zile bani de refacere. In mod clar, spune acesta, doamna prefect Carmen Ichim a solicitat 41 de milioane de lei pentru cele 25 de puncte alunecare de teren de pe intreg DN 10 Buzau-Brasov. Momentan nu sunt vesti de alocare de bani, deci de incepere a reparatiilor!

Cum de la Siriu, in speta de la primarul Corneliu Dumitrescu avem un semnal de alarma, apoi un stand-by de la Prefectura Buzau, il sun pe Alin Serbanescu, purtator de cuvant al CNAIR Bucuresti. Grozav! Pentru reparatia podului de la Cislau a fost publicata licitatia pe SICAP, iar Giurca si Gramaticu, viaductele, sunt in proiectare pentru intretinere periodica. La Valea Neagra unde este alunecare de teren considerabila de la 2 aprilie 2019, CNAIR incepe lucrari de reparatii in regie proprie in cele sapte sau opt puncte de fapt de alunecari de teren. Totusi, trei lucruri sunt esentiale de subliniat: DN 10 Buzau-Brasov nu a fost proiectat, nu are structura de drum national! Doi: in zona trebuie impaduriri pentru ca se taie masiv copaci, iar trei: pe acest drum se circula cu supratonaj!

Alin Serbanescu spune ca va fi o consolidare la Gramaticu, viaduct care are un pilon amplasat din start pe o zona cu sare. Este deteriorata baza pilonului.

Pot spune doar un singur lucru: turismului i se pune masca de oxigen! Vedem in scurt timp daca exista si autoritati sau oameni simpli care pot sabota cu voie sau fara voie aceasta frumoasa forma de iesire din rand a Buzaului de munte – a Siriului atat de bogat in obiective turistice emblematice pentru judetul Buzau! Si asteptam, desigur vesti din santierele de la granita cu Covasna!

Preluarea informatiilor si a fotografiilor se face in limita prevazuta de lege si cu precizarea sursei www.buzaulinreportaje.ro.

error: Continut protejat

Pin It on Pinterest