In mod clar, viaductul Giurca va mai retine atentia opiniei publice din intreaga tara pret de multe luni, eu as indrazni sa spun chiar ani, caci doar ce au trecut gata doi! Desigur, ma bazez pe startul lent pe care l-a primit actiunea de refacere a acestui viaduct aflat in avansata stare de degradare, dar si pe ghinionul ca deciziile in cazul sau sa fie luate de doua guverne!

Si am sa explic: pe megalucrarea pe infrastructura mare rutiera a Romaniei, asa este considerata la nivel central, ar trebui sa se aseze santierul pe 20 decembrie 2019, insa cam toate partile implicate asteapta ca oricare alta sa ia o decizie in acest sens si pun la mijloc temperaturile de iarna improprii construirii. Responsabilitatea pentru refacerea viaductului amplasat deasupra raului agita nu doar comunitatea Siriu, ci toate cele patru judete care stau pe o granita comuna, cativa kilometri mai sus de Giurca, plus o buna bucata din Ardeal si Moldova care foloseste deja aceasta cale nationala pentru transportul de marfa! Despre ceea ce se intampla aici, la capat de judet Buzau v-am detaliat si in reportajul https://www.buzaulinreportaje.ro/reportaj/reportaj-social/viaductul-care-saraceste-jumatate-din-judet/.

Astazi punem accent pe un aspect pe care il vedeti in cinci fotografii puse la dispozitie de specialistii Institutiei Prefectului Judetului Buzau si in care se vede clar ca gaura imensa formata pe una dintre caile de rulare a fost “reparata”, insa traficul se mentine restrictionat la 7,5 tone maxim, calea inchisa. Si se mentine si activitatea politistilor din apropierea podului, spune comisarul sef Octavian Constantin, adjunct al inspectorului sef al Inspectoratului Judetean de Politie Buzau.

Numai ca acolo, sus, pe viaductul Giurca strang din dinti oamenii zonei care trec printr-o reala criza economica si care au fost sfatuiti de avocati inveterati din Bucuresti sa actioneze in instanta institutiile statului abilitate sa rezolve aceasta situatie si care submineaza economia nationala prin inchiderea unei cai de trafic si stabilirea unei restrictii de tonaj, spun localnicii. Si sunt multi! Sa mergem etapizat.

Pornesc informatia de la primarul comunei Siriu, Corneliu Dumitrescu. 3.120 de locuitori ai Siriului, inca 11.000 de oameni din Nehoiu, inca 3.000 din Gura Teghii, plus 6.000 din Patarlagele, insumati cu aproximatie, depind de viaductul Giurca pe care sa treaca fie spre serviciu la Brasov sau alte judete din Ardeal, fie pentru a se aproviziona ori pur si simplu merg acasa. Adaugam turisti si romani ori straini aflati in trecere. Alte mii de oameni.

Viaductul pentru reparatiile caruia exista un proiect de lucrari in valoare de 5,27 de milioane de lei este subreda si vizibila inca de anul trecut, restrictiile de tonaj de la 3,5 tone au urcat la 7,5 tone si a fost ingustata calea de trafic astfel incat sa nu existe riscul sa intre camioane, fiind toate impuse in cursul anului 2019.

Constructia suspendata de pe DN10 Buzau-Brasov din zona comunei Siriu are 276 de metri lungime si sta pe piloni de 46 de metri inaltime! Ca idee, in istorie romanii au fost specialisti in constructia de viaducte, insa acest gen de constructii au aparut mai ales din 1830 cand s-a propagat si infiintarea de cai ferate in lume. Viaductul Giurca este unica ruta de acces peste rau a DN10.

Aici ajung cu informatia din teren, de la Giurca, de la primarul din Siriu Corneliu Dumitrescu, suparat in mod firesc din cauza oprelistilor de dezvoltare cauzate efectiv de amanarea nemotivata a reparatiilor si tergiversarea deciziilor mai mult decat s-a promis si mergem in sala de sedinte la un comitet judetean pentru situatii de urgenta. Este ultimul prezidat de prefectul Carmen Ichim, destituita astazi din functie prin hotararea nr. 15 a Guvernului condus de Ludovic Orban. Situatia de la Giurca a fost in 6 decembrie subiectul numarul doi de discutii.

Aman putin explicatiile pentru ca despre Giurca si nerabdarea oamenilor de a putea trece pe viaduct fara oprelisti de tonaj a ajuns si la deputatul Cristinel Romanescu in 27 noiembrie 2019. In aceeasi zi, a specificat pentru www.buzaulinreportaje.ro acesta a prezentat problema noului ministru al Transporturilor, Lucian Bode care a actionat in mod surprinzator rapid si a pus “tara” in acest caz pe drumul de actiune. Mentionez ca si deputatul Romanescu a inaintat in 25 septembrie 2019 o solicitare de urgentare a deciziilor si lucrarilor de reparatii pe Giurca ministrului de atunci, Razvan Cuc si pe care o redam in continuare:

„Intrebare

 Adresată: Domnului Răzvan CUC, Ministrul Transporturilor

Domnului Scarlat Florin Sorin, Director General al Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere

 Din partea: Deputat PNL de Buzău, Cristinel Romanescu

Subiectul intrebării: precizare termen finalizare lucrări la viaductul  Giurca, jud. Buzău

 Cetățenii buzoieni și nu doar aceştia se confruntă cu problema refacerii structurii din beton a Viaductului Giurca, de pe Drumul National 10. Viaductul Giurca, situat în amonte de Siriu, 1a km 82+632, a început să se deterioreze vizibil de mai bine de uri an, în structura situată la zeci de metri deasupra solului apărând o gaură prin care se vede prăpastia. Autoritățile au instituit restricție de viteză și de tonaj, însă șoferii camioanelor au circulat nederanjați luni de zile. În timp, groapa care a apărut acum un an la ultimul viaduct din zona barajului Siriu, pe sensul de mers dinspre Covasna spre Buzău, s-a mărit încât în ea încăpea o roată de camion. Pentru siguranta viaductului și a participanților la trafic a fost impusă restricția de 3,5 tone, iar circulația rutieră se desUașoară altemativ, pe o singură bandă de mers, redusă la doi metri.

Am aflat din presă că obiectivul a intrat în atenția Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere, care, anul acesta, a scos la licitație lucrarea de consolidare, dar prima licitație a eșuat. Având în vedere traficul de coșmar la care sunt supuși cetățenii, vă solicit să luați toate măsurile necesare pentru ca lucrările să fie terminate de urgență și vă rog să- mi comunicați termenul de finalizare a viaduttului Giurca.

 Solicit răspuns scris.

Cu stimă,

Deputat PNL de Buzău, Cristinel ROMANESCU”

Ministrul respectiv nu a crezut de cuviinta sa vina la fata locului sa decida impreuna cu specialistii daca este sau nu cazul ca o cale de trafic de pe Giurca sa ramana inchisa, s-a bazat pe opinia specialistilor de la Buzau condusi de Leon Velicu, directorul Sectiei de Drumuri Nationale Buzau care a precizat si in sedinta CJSU din decembrie 2019 ca se impune pastrarea restrictiilor actuale, iar comisarul sef Octavian Constantin a reiterat aspectul deranjant insa pentru locuitori: politistii sunt la datorie la cap de viaduct astfel incat sa se respecte tonajul maxim admis.

Nu pledez pentru nerespectarea legii, ci pentru solutii corecte si concrete! Intre solicitarea deputatului Romanescu, apoi discutia sa cu ministrul Bode si sedinta CJSU de la Buzau a avut loc si discutia directa a sefului de la Transporturi cu directorul buzoian Velicu si lucrurile ca prin magie au inceput sa functioneze.

Raman la discutie in acelasi CJSU cu Octavian Constantin, comisarul sef adjunct al sefului IPJ, pentru ca oamenii din zona sunt realmente disperati de vigilenta politistilor pentru a nu fi depasit tonajul admis. Localnicii spun ca nu este drept sa fie inchisa respectiva cale de rulare care acum este reparata provizoriu, iar betonul carosabilului se macina, tot ei sugerand ca pe viaduct sa nu mai fie aruncata sare in timpul ingheturilor din iarna.

Oamenii stiu bine ca necesitatea lor este sa-si duca acasa mancare pentru familii, dar si pentru animalele pe care le au, dar si marfa pentru activitatile economice pe care le desfasoara.

Tocmai acesta ar fi si motivul pentru care oamenii nu vor sa mai pasuiasca actuala conducere de la Transporturi si sa mearga in audienta astfel incat sa se decida fie mai rapid pentru Giurca, fie sa se poata circula pe ambele cai ale viaductului. Intre timp, il intreb pe comisarul sef Constantin despre situatia de pe DN10.

Concluzionam: realmente vorbim despre o insistenta a conducerii Institutiei Prefectului Judeteului Buzau in 2018 si 2019 astfel incat in patru din cele 25 de puncte de alunecari de teren de pe DN 10 Buzau-Brasov, viaductul Giurca fiind al cincilea, sa aiba loc reparatii, de fapt sa fie inscris pe lista viitoarelor santiere ale Romaniei Deci, prefectul pana astazi, 11 decembrie 2019, Carmen Ichim precizeaza ca lucrarile sus, pe viaduct sunt in termen. Sa vedem insa ce inseamna in conditiile in care se stie foarte bine ca aici sunt avarii inca din 2013 agravate in forma serioasa in aprilie 2019, cand insasi Carmen Ichim a mers la Siriu si le-a promis oamenilor ca fix in patru luni incep lucrarile in zona. Dar…

In loc de concluzie reamintesc: viaductul Giurca este avariat inca din 2013 cu vizibile daune in 2018 si 2019. In primavara anului in curs, pe viaduct a mers si prefectul suspendat astazi, Carmen Ichim care a asigurat ca lucrarile de reconstructie pe o cale de rulare vor incepe in maxim patru luni. Primii care nu au crezut au fost desigur localnicii. Vorbim deja de opt luni trecute si un termen de predare a partii tehnice din proiect: 20 decembrie 2019, plus o perioada avansata de Carmen Ichim. Aceasta este primavara lui 2020 pentru santier in toata regula pe Giurca.

Natura insa ii contrazice pe oficiali, iar temperaturile nu se mentin sub 5 grade C! Poate influenteaza cumva deciziile care vor veni in perioada imediata pentru ca vorbim despre oameni activi ai Romaniei care sustin existenta economica a statului roman! Si daca buna lor stare este tinuta in stand-by, atunci nici impozitarea nu ar trebui sa mai aiba loc, arata acestia suparati pe autoritati! Deocamdata, localnicii din Siriu care in 2018 au iesit cu utilajele proprii pe DN10 si au indepartat stancile cazute in carosabil, actiune care a avut loc pe cheltuiala proprie doar ca sa poata munci, deocamdata, spuneam asteapta ca lucrurile sa se miste pe Giurca! Sa se lucreze in folosul unei parti bune a Romaniei!