0774/982.049

Ca sa va cunosc mai bine comunitatea am mers intr-o zi recenta, de duminica, la biserica. La Biserica Sf. Nicolae, chiar din satul Maracineni. Am lasat campul cu gradini, micile sau marile investitii dinspre deal sau drumul judetean, si am popsoit vreme buna in biserica. Se vede clar ca nu-s om de-al locului. Privirile batranelor care par dintre localnicii vechi ai comunitatii mi-au fost companion pana la sfarsitul slujbei. Le-am dat binete cat sa-si mute privirea, insa ele tot pe oamenii noi… Ba au si zambit si m-au poftit pe scaun. Toata lumea sta pe scaun in aceasta biserica. E o atmosfera calda, cum rar identific in comuna care se urbanizeaza. Biserica este relativ mica, doi preoti sustin pravila de astazi prin rotatie dupa cum sunt regulile lor, oamenii stau atenti la ceea ce se intampla in fata altarului. Vad familii intregi prezente la biserica. Doi copii si sotii, spre exemplu. Bunicul si bunica, unul langa celalalt.

La intrare, o batrana in scaun medical asculta cu lacrimi in ochi cantarea bisericeasca. Oamenii care intrau sau ieseau ii lasau chezasie cuvinte de imbarbatare. Observatia imi este intrerupta: nu mi-am dat seama cand au aparut in biserica trei lazi cu paine calda. Franzele. Pe rand, femeile si barbatii mai in varsta isi iau cate una sau doua maxim. Cine a luat duminica trecuta spune ca nu ar indrazni si acum. Frumos! Intreb si o doamna sub 40 de ani de unde este painea si imi spune ca este fabrica in localitate si duminical primesc lazile cu paine. Un preot inalt si hotarat le spune crestinilor de astazi ca inainte de a munci, trebuie sa-si tina copiii aproape. Sa le vorbeasca, sa stie ce fac si cine sunt, sa le fie pas cu pas langa umarul lor. Este strict. Vorbeste scurt si apasat. Ba face si morala!

Este preot! Din acela de care are nevoie o comunitate: hotarat! Merg cu randul de localnici la miruit. Preotul saluta curios, ies fara sa  dau detalii. Si eu sunt tot cu familia intreaga. La usa, oamenii pun la cale treburile de maine. Se indeamna, se tocmesc si se saluta. Duminica, la Maracineni este ziua care aduce odihna!

La cativa metri de biserica rasare drumul judetean 203 K Maracineni-Lopatari, eroul!

El poarta zilnic gata 7.000 de masini. Are volum de trafic cat un drum national de nivel mediu. Este in reparatii, insa nu acest aspect ma intereseaza astazi, ci aglomeratia de pe el la varsarea in DN2E85 Rm. Sarat-Buzau, in zona podului Maracineni. Calvar, ii spun cei mai multi, neimplicare la nivel national am curajul sa arat, indarjire pana cand va mai cadea sau se va mai rupe inca ceva ar fi cel mai negru gand. Testez opinii si caut sa aflu daca in afara comunitatii locale ii mai pasa cuiva?

In drum, pe judetean

Este ca un pariu ca acolo unde se intampla si lucruri bune trebuie sa apara inevitabilul care le stagneaza. Probabil ca autoritatile se tem ca nu cumva populatia sa puna frana dezvoltarii din zona metropolitana a orasului Buzau, insa stagnarea pare sa se produca in perioada imediata, perioada nu mai mare de cativa ani, si va consta in sufocarea efectiva la intrarea pe podul Maracineni si dinspre DN2E85, dar mai ales dinspre DJ203K Maracineni-Lopatari care detine la start comunitatea cu cea mai mare si rapida dezvoltare din judetul Buzau.

In mod surprinzator, o parte a autoritatilor din judetul Buzau nu apar deloc ingrijorate despre cum va avea loc traficul in zona podului Maracineni, iar altele au pe hartie nu solutii de la A la Z, ci mai degraba propuneri pentru superiorii de la Bucuresti care trebuie sa treaca rapid Buzaul pe harta economic-rutiera, daca as putea sa spun asa. Dar Bucurestiul are alte prioritati! Metropola Buzaului creste, iar infrastructura rutiera se vede inghesuita, ca un nod!

La volan, spre nod

Asa apare dimineata si dincolo de ora 16 traficul rutier la intrarea pe podul Maracineni, ca un nod. Avem de-a face cu peste 50.000 de masini care urca pe acest pod in fiecare zi, dupa unele surse, peste 60.000 de masini dupa altele, neautorizate insa. In fapt, vorbim despre dezvoltarea zonei metropolitane a orasului Buzau, cu accent pe Maracineni si apoi pe Vadu Pasii, Posta Calnau, Beceni si in mod absolut fortat de acest val si a zonelor Sapoca si Cernatesti.

Urcam astazi la volan si cronometram. Parcurgem drumul dintre Primaria Maracineni si orasul Buzau la ore diferite si in zile diferite. Absolut practic. Strangem din dinti pentru ca zona este semaforizata ca urmare a lucrarilor de reparatii care au loc pe DJ 203K Maracineni-Lopatari, care vine de fapt de la Robeasca si urca pana la Gura Teghii-Podu Negru, si scadem din total cinci minute de intarziere la semafor. Finalul: intre 20 si 40 de minute pentru trei kilometri de drum! 40 de minute in zi de luni si 20 de minute ca o practica a fiecarei zile.

Parca nu au curaj localnicii.

Epopeea drumului paralel si a poligonului militar

Cu totii insa suporta o situatie care de la an la an este mai densa: ca sa treci strada in zona centrala a comunei Maracineni ai de asteptat minim un minut. Masina dupa masina. Spectacolul te face sa te intrebi de unde vin.

Intelegeti ca deja stau de vorba cu administratorul comunei Maracineni, Constantin Dumitru. Este de notorietate deja ca infrastructura rutiera si fluidizarea zonelor cu trafic intens sunt prioritati ale administratiei locale de aici.

Fapt pentru care, in mod sistematic utilajele primariei intra pe drumul paralel cu acesta judetean si il intretin.

Vorbesc despre un drum paralel cu drumul judetean 203 K si infiintat ad-hoc de-a lungul comunei inspre zona de coasta.

Povestea acestuia v-am spus-o in luna mai a acestui an in reportajul https://www.buzaulinreportaje.ro/reportaj/reportaj-economic/al-saselea-oras/.

Interesant este ca lucrurile sunt la fel, in ajutorul comunitatii cu gata 16.000 de locuitori nu intervin autoritatile centrale.

 

Constantin Dumitru spune ca drumul acesta paralel este creionat pentru a merge la un moment dat mai usor cu constructia unui drum inscris in analele judetene. Si va veni vremea aceasta! Localnicii se folosesc de acest drum paralel nu doar pentru a-si rezolva parte dintre muncile campului, ci efectiv pentru a ajunge spre exemplu in zonele noi si locuite deja ale comunei Maracineni. Drumul acesta ar iesi in DN2E85 daca nu ar fi amplast pe traseu celebrul poligon militar ce tine comunitatea pe loc.

7.000 de masini pe DJ 203 K!

Despre situatia inedita din comuna Maracineni am discutat si cu prefectul Carmen Ichim care nu vede curand o rezolvare in bine pentru oamenii comunei. Este dificil, a spus Carmen Ichim sa muti acest poligon cand nu exista macar o singura persoana care sa vrea, la nivel central.

Am tratat in paginile ziarului www.buzaulinreportaje.ro si acest subiect al posibilei tranzactii intre Armata si comunitatea Maracineni https://www.buzaulinreportaje.ro/articole/explozia-demografica-versus-poligonul-armatei/.

Podul, singura cale de intrare in orasul Buzau

Impreuna cu Constantin Dumitru am facut un calcul in mare: din 15.500 de locuitori minim 30 la suta fac zilnic naveta cu autobuzul. Mai departe ascultam.

Pai, la cate o masina minim in fiecare familie numai din Maracineni, plus valul din amonte din zona Sapoca, zona considerata a avea cea mai mare densitate a populatiei din judetul Buzau, apoi alt val dinspre Cernatesti, comuna care prinde gustul dezvoltarii si Beceniul care are populatie activa in orasul Buzau, are rost sa mai calculam noi? Desigur nu, spune Constantin Dumitru.

7.000 de masini zilnic intra pe podul de la Maracineni! 7.000! Iar singura cale de intrare in oras este podul Maracineni! Constantin Dumitru revine asupra ideii de trafic de calvar.

Iar podul imens abia mai respira! Presedintele Consiliului Judetena Buzau, Petre Emanoil Neagu, spune pentru www.buzaulinreportaje.ro , ca sensul Buzau-Rm. Sarat al podului de pe DN2 nu va intra in reparatii pana cand nu va fi deschis podul Vadu Pasii, iar asta se va intampla in august 2020 cel mai devreme. Cu toate acestea, Neagu recunoaste ca si judetul Buzau incepe sa se sufoce din cauza traficului din ce in ce mai dens.

In acelasi context, presedintele CJ nu vede realizabil un drum judetean paralel cu DJ 203 K Maracineni-Lopatari, desi necesitatea este dovedita pe an ce trece. Petre Emanoil Neagu arata ca in maxim un an vor incepe lucrarile de reparatii majore si pe drumul judetean care leaga zona Beceni de Blajani si mare parte din trafic va rula pe zona aceasta spre Rm. Sarat fara sa mai iasa in Maracineni si mai apoi DN 2 E85. Destul de mic volum ce va fi preluat insa de drumul care va intra in reparatii intre Beceni si Blajani! Vorbim despre comunitatile din zona metropolitana care se dezvolta rapid din toate punctele de vedere, abitir decat orasul in sine! Nici finantarea unui pod peste raul Buzau nu vede posibila presedintele CJ din cauza investitiei mari ce ar fi necesara. Administratorul comunei Maracineni spune insa ca in perioada inundatiilor din 2005, cand s-au produs avariile majore la podul Maracineni a fost rapid construit un pod de pontoane, insa volumul de masini pe DN2 atunci probabil ca era undeva la 15.000 de masini.

Asadar, solutia inca unui pod este plauzibila, insa nesustinuta in plan judetean din ratiuni economice. Pentru a vedea clar despre cum se pune problema nodului de la Maracineni am adresat o serie de intrebari institutiilor nationale care se ocupa de infrastructura mare rutiera. Raspunsurile “se coc” inca si le vom publica atunci cand le vom primi. Constantin Dumitru inainteaza insa timid ideea podului peste raul Buzau in amonte de cel de la Maracineni.

Pentru a vedea clar care este in acest moment volumul de trafic la intrarea pe podul Maracineni, volum total, nu doar dinspre drumul jduetean 203K, am discutat cu Gabriel Cozma, purtator de cuvant al Institutiei Prefectului Judetului Buzau. Asadar, in 2015 erau 32.000 de masini care veneau spre Buzau, in anul 2017 volumul crestea la 38.000, iar in 2018 veneau nu mai putin de 42.000 de masini. Anul 2019 este inca in masuratori, insa se estimeaza acel volum de 60.000, daca nu chiar 70.000 de masini ce ruleaza pe DN2E85 inspre orasul Buzau.

Concluzia: este nevoie de o solutie constructive ca minim cele 7.000 de masini plus 30 la suta din populatia comunei Maracineni care circula zilnic cu autobuzul sa nu mai stea blocata in trafic! Ideal este sa le pese si autoritatilor centrale, nu doar celor locale! Asa ca vizita in teren, daca se poate in intervalul orar 7.30 – 8.15 sau 16-17, zilnic, dinspre DJ 203K spre podul Maracineni si chiar dinspre Rm. Sarat spre pod ar fi cea mai buna varianta de intocmire a unor solutii de fulidizare a traficului rutier la poarta numita Buzau!

error: Continut protejat

Pin It on Pinterest